21 januari 2014

Ett steg närmare ny tunnelbana

Varje dag är historisk, men vissa dagar är mer historiska än andra. Idag klubbade en nästan enig trafiknämnd igenom den stora tunnelbaneutbyggnaden. Sammanlagt handlar det om en investering på cirka 25,7 miljarder kronor. Huvudfinansiären är Stockholms bilister som via trängselskatterna kommer att stå för en stor del av fiolerna. Landstinget bidrar med 6,85 miljarder, till största delen i form av nya tåg och utbyggda depåer, medan de berörda kommunerna förutom 78.000 bostäder även bidrar med drygt en femtedel av investeringsmedlen, 5,2 miljarder kronor.

I förslaget till landstingsfullmäktige finns det med att utbyggnaden av spår och stationer ska läggas i en separat förvaltning under landstingsstyrelsen på samma sätt som bygget av Nya Karolinska sjukhuset i Solna (NKS). Det kan nog vara klokt, i och med att större delen av resurserna kommer från andra intressenter än landstinget och de är måna om att pengarna inte går in i den vanliga SL-budgeten.

Det känns väldigt bra att vi har kommit ett steg närmare ett genomförande av den stora tunnelbaneutbyggnaden. Sedan betyder förstås inte det att vi nöjt ska slå oss till ro. Stockholm fortsätter att växa med cirka 35.000 invånare per år. Behoven av utbyggd kollektivtrafik fortsätter att växa. Vi kristdemokrater vill att det tas fram en tunnelbaneplan för framtida utbyggnader av linjenätet, till exempel kan det handla om en förlängning av linjen till Arenastaden till Täby/Arninge och Älvsjö, liksom av Nackalinjen till Orminge, Skarpnäckslinjen till Älta, Hagsätralinjen till Älvsjö och Ropstenslinjen till Lidingö centrum. Tillsammans med riksdagsledamot Caroline Szyber skrev jag en debattartikel om detta som publicerade i Dagens Industri i mellandagarna.

Men steg 1 är förstås att se till resultatet av förra årets Stockholmsförhandling blir verklighet så snart som möjligt.

Inga kommentarer: