27 december 2012

Förläng blå linje till Skarpnäck!

Jag tillbringade julledigheten i en stuga ute på landet, omgiven av åkrar, skog och en och annan älg, långt borta från stockholmsvardagens trängsel och stress. I en värld där bilen är det enda rimliga alternativet - och helst då en med dubbdäck och fyrhjulsdrift.

Medan jag njöt av den pastorala idyllen publicerade Svenska Dagbladet en debattartikel som jag skrivit tillsammans med min partikamrat Erik Slottner. I den argumenterar vi för en lösning på problemet med att tunnelbanegrenarna till Hagsätra, Farsta och Skarpnäck idag inte kan gå i treminuterstrafik eftersom alla tågen ska samsas på samma spår norr om Gullmarsplan. Genom att låta en av grenarna - förslagsvis Skarpnäckslinjen - istället ansluta till blå linje när den byggs ut till Nacka, kan kapaciteten till Skarpnäck, Farsta och Hagsätra öka med 50 procent. Avståndet mellan en tänkt station i Hammarby sjöstad och de befintliga stationerna i Gullmarsplan eller Hammarbyhöjden är bara 1-2 km, så även om det är en inte oväsentlig investeringskostnad som skulle bli aktuell är den rimligtvis tämligen marginell jämfört med kostnaden för tunnelbanans utbyggnad till Nacka - och jämfört med den samhällsekonomiska vinsten av att kunna öka kapaciteten med 50 procent i söderort.

Nu hemkommen till Stockholm har jag läst igenom en del kommentarer till artikeln. De flesta är förstås positiva till förslaget. Någon påpekar att vi inte är de första som kommit på det, vilket jag naturligtvis villigt kan erkänna. Politikerns roll är inte i första hand att vara en oppfinnarjocke som kommer på de finurligaste lösningarna utan att vara den som tar till sig idéer och tillgänglig information och utifrån dem kommer med väl avvägda förslag och fattar kloka beslut. 

Andra tycker att det istället skulle vara Hagsätra-grenen som borde bli blå. För min del är det inte någon stor sak om det istället skulle bli Hagsätra eller Farsta strand som blir slutdestination för den blå linjen. Avgörande bör vara de reseströmmar som idag går och i framtiden beräknas gå på de olika linjerna. Målet måste vara att erbjuda så många som möjligt en så enkel, smidig och snabb resväg som möjligt. Min maggropsbedömning/överslagsberäkning säger att en konvertering av Skarpnäckslinjen ger bäst effekt och hittills har jag inte sett några argument som tyder på att den skulle vara fel, men jag är självklart villig att ompröva det ställningstagandet om data visar att vår bedömning inte stämmer. Att satsa på en riktigt bra undersökning av vilken koppling som ger bäst effekt på resandet både hos dem som idag använder kollektivtrafiken och de som idag istället väljer bilen tror jag är väl spenderade pengar.

Det är en lång väg kvar innan vi är framme vid byggstart och det finns ett antal viktiga avgöranden som kommer att påverka även denna idé, inte minst vilken väg den blå linjen ska ta under Saltsjön. Men jag tror att det är viktigt att vi redan nu tydligt säger att vi vill koppla på en av de gröna linjerna till de blå - och jag är stolt över att Kristdemokraterna är det första partiet som tydligt gjort det ställningstagandet.

Inga kommentarer: