11 augusti 2012

Mord utanför Mirabelle

Blommor utanför Mirabelle
Strax efter midnatt natten till idag blev en ung man knivmördad utanför restaurang Mirabelle i Skogås centrum. I min förort, på min gata.

Jag önskar att jag kunde säga att det kom som en blixt från klar himmel och att jag är väldigt överraskad. Men det är jag inte. Tvärtom. Det känns som att det bara var en tidsfråga innan någon skulle dö. Jag vet inte hur många gånger jag ringt på väktare, polis eller ambulans på grund av fylla, bråk och misshandel under min tid som spärrvakt på Skogås station. Tidvis har det varit problem även runt andra restauranger nära centrum, men Mirabelle har varit en följetong under många år.

På måndag träffas den politiska kommunledningen för första gången efter sommaren. Då får vi ta upp frågan om vad vi kan göra åt problemen. Vi kan aldrig omöjliggöra misshandel och mord, men vi måste använda de medel som står till vårt förfogande för att minska riskerna. Kommunen har ju till exempel ansvar för alkoholtillsynen (och tillstånden) och kommunägda Huge Fastigheter äger centrumfastigheten där restaurangen ligger. De instrumenten måste vi vara beredda att använda. Det går inte att bara låta saker och ting fortsätta som tidigare.

Bloggar: Christian Ottosson

Inga kommentarer: