09 mars 2012

Var blind, men nu jag ser

Jag har sett att en del bilder på mig i rullstol cirkulerat, bland annat på Kristdemokraternas i Stockholms läns landsting blogg. Men den senaste veckan har jag inte bara prövat hur det är att ta sig fram med rullstol utan även hur det är att vara blind eller med bara ledsyn. På bilden har jag testat att gå runt i en SL-buss som blind under en insiktsutbildning för trafiknämndens ledamöter. Dagen därpå testade jag att ta mig igenom tunnelbanespärrarna på Rådmansgatan med motsvarande utrustning tillsammans med Synskadades Riksförbunds tidning Läns- och Riksnytt, förhoppningsvis kommer inslaget i nästa veckas nummer.

Mina erfarenheter? Det är naturligtvis inte lätt att klara sig på egen hand med grava funktionshinder, men Stockholm har redan idag en kollektivtrafik som på många sätt är anpassad för personer med funktionshinder (även om allt förstås kan bli bättre!). Det som saknas är kanske framför allt respekt från övriga resenärer. Man måste vara beredd att lämna plats för den som har större behov av den. Och vi som kan se, måste se oss för, inte minst när vi stressar fram i rusningstrafiken. Bara om vi alla drar vårt strå till stacken kan kollektivtrafiken bli en trygg miljö även för personer med funktionshinder.

Inga kommentarer: